söndag 24 oktober 2010

Tegne med barna




Jeg har stått modell for Hannah, tre år og Andreas 9 år. Stilling 1 rett framfra, nr 2 sittende på en stol og nr tre profil.
Andreas tegnet disse tegningene

Man ser at han har en oppfatning om mellomromsformer, og at han tar visse valg som å tegne fire i stedet for fem fingre fordi han synes det begynte å se"trangt" ut på hånden. Han tegner konturen hele vegen rundt og titter like mye på modellen som på papiret. Den sittende stillingen var vanskeligere å tegne, men at den armen somm ligger lengre bak ser mindre og kortere ut er en observasjon som stemmer med hva han så.


Hannah liker å tegne, men helst vil hun også klippe, klistre og bygge samtidig. Hun gjör sjelden forestillende bilder, "huvudfotinger" og sånt. I stedet limer hun opp saker som symboliserer familiemedlemmer, hus, dyr, mat og lignende. Hennes bilder blir på så sett egne verdener sett ovenfra som hun ordner både i tid og rom
( Eksempel:först hendte dette....så gikk de hit. Oppe på berget bodde denne mammaen (et ekollon) i ett annet hus(en sten)

Jeg skal först vise hvordan Hannah löste oppgaven når jeg stod modell:





På det förste bildet tegnet hun en ganske vanelig "huvudfoting", og kommenterte at mine ben så så små ut (hun satt i sin barnestol, så hun så dem ovenfra og ned, fikk sikkert en forkortning i motsetning til når hun ser meg i sitt vanlige perspektiv, nedenfra og opp.

På det andre bildet ville hun ikke tegne meg uten seg selv. Hun tegnet også da hun lå og vek i hop seg inne i magen. Når jeg sto i profil ble nesen viktig, den ble trekantet og lignet et nebb.

jeg har skrevet kommentarer til arbeidsprossessen på bildene, trykk på dem så de kommer opp i större fönster for å lese disse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar